26 Mei 2012

Diet Oh Diet


Assalammualaikum

Bermula pada semalam Aini telah dipaksa untuk berdiet.Oh No!! Tak rela mak nak..Makan kena sekat-sekat..Sedih jerk dengarkan.Mcm mne lah badan Aini nak bg besar skit ni klu dh kne diet.Memang slim jek lah.Bila org suh mkn Aini ckp kne diet lah org pun pelik nak diet ape badan cekeding jerk ni nak diet konon.Hahaha boleh gelak lg tue.Padahal hati ni dah pasrah tau.Tekak mcm-mcm teringin nak mkn.Tapi kena juga sabar.
Sebab utama kena diet Aini ada kes GDM (kencing manis masa hamil) kne lah kawal pemakanan.So makanan yang bergula,berkarbohidrat kna kurangkan.Demi baby dalam perut ni Aini ukut sahaja.Dulu klu makan nasi bersenduk-senduk main belasah jerk.Sekarang ni dah tak boleh kena ikut menu diet.Sekali makan nasi hanya 2 senduk sahaja yg boleh,lauk pun ken sikit tapi yang kne banyak sayuran.Ikutkan hati mmg rse tak cukup kenyang tapi terpaksalah tahankan nya.Demi kesihatan Aini dah bayi dlm kandungan.
Antara contoh menu diet Aini : 
Sarapan Pagi 
  • Susu segar 1 cawan
  • Quaker oat (4sudu besar)
Makan Tengah Hari
  • Nasi putih (2 senduk)
  • Sayur berdaun hijau (1 senduk)
  • Ayam (1 ketul)
  • Buah-buahan (epal 1 biji)
  • Air suam
Makan Malam
  • Nasi Putih (2 senduk)
  • Ikan (seekor setengah)
  • Sayur berdaun hijua (1 senduk)
  • Buah-buahan (Oren 1biji)
Sebelum Tidur
  • Susu 1 gelas
Harap blh lah bertahan dengan menu diet ni tp kdg2 tu tak tahan jg bila dh kul 10mlm mula perut ni nak kan sesuatu yang boleh ditelan.Hahaha..Tp ku tahan sebab ada bodyguard(En.Husband) yg melarangnya.Siankan...:(

5 comments

26 Mei 2012 2:53:00 PTG

huishhhh...xpew2, fikirkan keselamatan diri dan baby... mula2 memang tak selesa, nanti rasa dah biasa dengan semua diet tu..^.^

@✿Lady Ainaa✿
Hehe thanks L.Ainaa.Cuba sedaya upaya.Chaiyok2!hihi

28 Mei 2012 2:02:00 PTG

dulu masa preggy ain pon dapat GDM. serta merta tukar beras ke beras poni taj mahal tuh.. kalau makan terlebih pon x pelaa kan sikit sbb dia rendah karbo.. then sayur hijau tu mmg wajib xleh miss.. ooo kalau awak lapar kan tgh2 mlm tuh, leh je makan.. tapi makan sayur.. leh laa stim brokoli n carrot.. makan.. nyum nyum

@AIN NAZRI
Thanks bg pendapat.Lps ni leh suh husband bli beras poni tu.hihi.Aini mlm tu tahan jek lah nk mkn cam takut2 lgpun Aini ni bukan minat sayur ssh skit lh.Ni pun terpaksa telan sayur setiap kali mkn nsi.Limitkan 2 kali jek mkn nsi.

21 Feb 2014 9:02:00 PG

tu la.. bile dah kene diet..rasa alamak.. laponye rasa..dah masa preggie rasa nk mkn mcm2 kan :)