26 Jun 2012

Apa Khasiat Buah Oren Sunkist



Anda mungkin tahu, sebiji oren Sunkist mampu memberikan kesegaran yang tak terhingga, akan tetapi tahukah anda akan khasiatnya? Khasiatnya buah oren ini, terima kasih kepada Negara China yang memperkenalkannya.

Buah oren berasal dari China ribuan tahun lalu dan diperkenalkan di benua-benua Eropah. Kini ianya ditanam hampir di seluruh pelusuk dunia. Buah oren atau nama saintifiknya Citrus sinensis mampu bertahan selama 2-3 hari sekiranya disimpan pada suhu bilik. Negara Brazil merupakan pengeluar terbesar jus di dunia diikuti Amerika Syarikat.

Buah oren mempunyai kaitan dengan kesihatan jantung, penglihatan, pelalian dan mengurangkan risiko penyakit kanser. Pada masa sama, buah sitrus ini turut memiliki kelebihan sebagai antioksidan, membantu perkembangan otak janin dan mengawal tekanan darah.
Oren kaya dengan vitamin dan mineral, antaranya:

1. Vitamin C
Vitamin C berperanan dalam pembentukan kolagen (komponen dasar pembentukan jaringan saraf dalam tubuh). Pembentukan kolagen yang baik sangat diperlukan untuk pembentukan ligamen, tendon, kulit, pembuluh darah dan tulang. Ia juga membantu proses penyembuhan luka.

Vitamin C juga berperanan menyerap zat besi bukan organik (zat yang bukan berasal dari haiwan) yang membantu mencegah anemia (kekurangan sel darah merah). Ia terbukti mencegah kerosakan sel akibat radikal bebas yang mencetuskan pelbagai penyakit, juga mencegah pembentukan sel kanser.

Selain itu, pengambilan vitamin C ini berupaya mencegah kenaikan LDL (lemak jahat) yang merupakan faktor utama penyakit jantung. Ia juga bertindak sebagai agen antioksidan yang mampu melawan radikal bebas dan dapat mencantikkan kulit dengan memperkuatkan sel-sel kulit dan mempercepatkan pembaikpulihan jaringan yang rosak.

2. Karbohidrat
Oren mengandungi karbohidrat dalam bentuk fruktosa, glukosa dan sukrosa. Serat di dalam karbohidrat melambatkan proses pengosongan perut, pencernaan dan penyerapan khasiat makanan. Oleh yang demikian, ia sesuai untuk sesiapa yang sedang berusaha menurunkan berat badan.

3. Folat
Folat dapat menurunkan kadar homocysteine, sejenis asid amino yang merupakan racun bagi dinding pembuluh darah. Demikian, ia berupaya menurunkan risiko penyakit kardiovaskular.

Selain itu buah oren juga mengandungi potasium, kalsium, thiamin (vitamin B1), riboflavin (vitamin B2), niasin (vitamin B3), asid pantotenik (vitamin B5), vitamin B6 dan fosforus.

Tidak perlu banyak, sebiji oren bersaiz sederhana setiap hari adalah mencukupi untuk keperluan tubuh badan anda. Jadi, apa tunggu lagi? Makanlah oren hari ini untuk mendapatkan jantung yang baik, kulit yang cantik dan badan yang sihat!

Info ini bagi manfaat sila KLIK SINI Terima Kasih.

☛ Sokonglah PENGHARAMAN pemakanan telur PENYU!!!
☛  Lihatlah iPhone 5 Terbaru ?

5 comments

26 Jun 2012, 11:59:00 PTG

hehe.. suke sgt sunkist..
jus sunkist mnum wkto pgi2..
pergh.. masyyuk

27 Jun 2012, 11:02:00 PG

@eyqa
bgs nye leh minum jus waktu pg,Aini xblh nti skit pewot..hihi

27 Jun 2012, 11:32:00 PG

sunkist mmg sedap..sirap sunquick tu sgt sedap...blh membuat diri ini tergoda saat bulan puasa..

27 Jun 2012, 1:37:00 PTG

@Yumida
btol tue letak ais pergh!!!terliur jerk time posa.hihi

30 Mei 2016, 8:28:00 PTG

Btoi ka oren sunquick ni blh menurunkn berat badan