27 Jun 2012

Tips Nak Bagi Gunting Tajam Semula



Gunting klu dh tak tajam lagi apa korunk buat ek? Mesti buang pastu beli yg baru kan.Tol tak?Dulu Aini pun buat mcm tue jg.

Masa lepas SPM dulu Aini ada amik Sijil Kemahiran Malaysia (SKM).Masa tu amik kat Giatmara Pagoh,Muar dalam jurusan Rekaan Fesyen Pakaian.Konon nak jd designer tapi tak menjadi selepas bertemu jodoh ilang dah angan-angan nak jd designer.Hihi..Masa belajar kat sana lah ada sorang cikgu namanya Pn.Rogayah yg bg tunjuk ajar mcm ner nak tajamkan gunting yg dah tumpul.Dah byk sgt gunting sana sini lama-lama tumpul.

Caranya sgt mudah amik botol kaca contoh : botol sos ke kicap ke,atau sebarang botol kaca.Kemudian letakkan mata pisau gunting tu pada botol kaca tersebut.Seolah-olah mcm nak gunting botol tu.Asah kan mata pisau selama nama yg korunk nak sampai dah puas hati.Kemudian blh terus mencuba gunting benda yg nak di gunting.Lihatlah betapa magic nya gunting yg tumpul kini kembali tajam semula.

Selamat Mencuba..!!! 

Info berguna kredit kat SINI terima kasih!!!

4 comments

27 Jun 2012 4:09:00 PTG

Aik? gitu boleh ea? means semua jenis gunting boleh? nak cuba la nnt..kire mcm kite nak gunting botol kan?hii..first time dgr cara asah gunting :)

@Mummy GreenyHouse
Yer cube lah try..tp gunting bergigi xblh lh kot..hihi

30 Jun 2012 9:28:00 PG

oo bleh ek mummy?x penah buat lg..gunting kt umah mmg tumpul boleh la try hehe

@SHAHZEE
Yer..blh cuba try dlu..