AT&T and Comcast Comparison
Plz 'LIKE ' This Blog After Visit.Thanks!!

Halaman

25 Jun 2012

Khasiat Jagung


Assalammualaikum
Semalam teman En.Husband gi beli burger kat gerai Brother Burger.Burger die mmg sedap sekali makan mesti nak cari lagi.Menu burger pun byk sampai xtau nka pilih yg mana 1.Orang tak putus-putus dtg gerai die.Sampai tak menang tangan tuan kedai dibuatnya tapi takpe janji masyuk kan..Hihihi

Kebetulan semalam masa nak pergi beli burger lalu depan gerai jual jagung manis.Tiba-tiba tekak cam teringin nak makan jagung kan.So minta Husband belikan 1, mak aik harga jagung bakar sebatang RM3.00 tu mahalnya.Kat pasar malam pun tak sampai Rm3.00 cekik darah tol r peniaga tu.

Lepas dah syok mkn tiba-tiba teringat apa khasiat jagung ni ek.Ada pernah org ckp jagung ni banyak khasiat.Aini pun cr lah pak cik Google..Dapat result n nak share ngan korunk sume..Meh baca khasiat jagung ni.


  • Meringankan pencernaan
Jagung mengandung serat yang baik untuk meringankan gangguan pencernaan, seperti mencegah sembelit, wasir dan bahkan menurunkan risiko kanker usus besar.
  • Sumber mineral
Biji jagung yang berwarna kuning ternyata mengandung mineral dengan tingkat sangat tinggi. Jagung juga memiliki banyak jenis mineral, seperti magnesium, mangan, besi dan paling penting fosfor. Fosfor sangat penting untuk kesihatan dan pertumbuhan tulang, serta menjaga fungsi ginjal agar tetap normal.

  • Perawatan kulit
Jagung kaya akan antioksidan, yang membantu dalam menjaga kulit menjadi awet muda. Minyak jagung juga merupakan sumber asam linoleat. Sedangkan patinya, berguna untuk mengatasi iritasi kulit dan ruam.
  • Mencegah anemia
Jagung manis kaya akan vitamin B dan asam folat yang mencegah anemia.

  • Mengontrol kolesterol
Vitamin C, karotenoid dan bioflavinoid yang terkandung dalam jagung manis menjaga jantung Anda tetap sehat dengan mengendalikan kadar kolesterol dan meningkatkan aliran darah dalam tubuh.

  • Penting bagi ibu hamil

Jagung menyediakan sumber yang kaya akan asam folat. Jagung manis memberikan manfaat kesehatan baik untuk ibu hamil dan bayi. Jagung dapat mencegah kekurangan berat badan pada bayi yang baru lahir dan menurunkan risiko lahir cacat.

#Jika info ini datangkan manfaat sebagai sumbangan klik sini Terima Kasih


4 comments

25 Jun 2012 5:36:00 PTG

saya pon suka makan jagung.. popcorn pon suka..!!

25 Jun 2012 7:55:00 PTG

Teringat Sweet corn or Corn fancy Mayo~ sedap~ =D

@yasmin fitri
Aini pun suka lagi2 jagung bakar..Nyum.nyum..

@Riswin Zahari
Apa lg gie cari cepat pastu bg Aini sikit eh..hihihi