21 April 2012

Elak Bahaya Ketika Bayi Tidur



Kematian bayi secara mengejut atau dikenali sebagai Sudden Infant Death Syndrome – SIDS banyak berlaku kepada bayi berusia di bawah setahun. Mengikut statistik di negara Barat,lebih 90 peratus kes SIDS berlaku kepada bayi berusia di bawah tujuh bulan.

Lazimnya, setiap kes SIDS berlaku kepada bayi yang sebelumnya sihat dan tanpa disangka, mereka ditemui mati di tempat tidur. Selain masalah kesihatan yang dialami oleh bayi, kelalaian ibu bapa antara penyumbang kemalangan ini.

Sudah tentu kes ini sangat menyedihkan ibu bapa. Jadi, sebelum sesuatu berlaku, lebih baik anda mengambil langkah berjaga-jaga. Bagi ibu yang tidur bersama bayi, berhati-hati kerana si kecil ini boleh lemas ketika anda menyusukan mereka, terhimpit atau muka mereka ditutupi bantal atau selimut.

FAHAMI SI KECIL :
• Si kecil tidak berupaya mengawal situasi tidur mereka sendiri
• Si kecil tidak memahami erti bahaya
• Tidak berupaya untuk mengelak situasi bahaya
• Bayi suka ambil sesuatu dan memasukkan ke dalam mulut mereka

17 Langkah Bagi Mewujudkan Suasana Tidur Lebih Selamat :
1. Pastikan tempat tidur anak anda selamat. Si kecil tidak peduli betapa cantiknya kot mereka, tapi apa yang lebih penting, ia selamat.
2. Tidurkan anak secara menelentang, bukan secara meniarap atau mengiring. Jika anda dapati bayi anda dalam keadaan meniarap atau mengiring, alihkan posisinya segera.
3. Pastikan muka bayi anda tidak ditutupi sesuatu misalnya selimut, bantal atau alat mainan lembut.
4. Elakkan bayi terdedah dengan asap rokok sejak dalam kandungan dan selepas lahir.
5. Tidurkan bayi di bilik anda atau tidur bersama anda pada usia enam hingga 12 bulan pertama.
6. Jika bayi tidur dalam kot bayi, pastikan kakinya berada di hujung kot. Anda boleh selimutkannya, tapi pastikan selimut diselitkan pada bawah tilam (kiri dan kanan serta di hujung). Ini lebih selamat kerana bayi tidak boleh menggeliang-geliut ke bawah.
7. Pilih kot yang bidainya agak tinggi bagi mengelakkan si kecil memanjat keluar. Letakkan kot di tempat yang jauh dari tingkap dan sinaran matahari.
8. Jika bayi anda sudah pandai berdiri, alihkan semua mainan yang digantung pada kot.
9. Pastikan tilam bayi tidak terlalu lembut kerana apabila bayi dalam keadaan tertiarap, mereka mudah lemas. Sebaik-baiknya biarlah permukaan tilam tersebut mantap dan datar.
10. Sebaik-baiknya, bayi hanya tidur di atas tilam dan tidak memerlukan bantal.
11. Pastikan anda tidak membiarkan bayi menghisap susu botol dan anda meneruskan tidur. Ini boleh mengundang risiko bayi tersedak dan sukar bernafas.
12. Ketika menyusukan bayi anda dengan susu badan, pastikan anda sentiasa peka dengan keadaan anak.
13. Jika anda menggunakan sleeping bag, pastikan ia tidak mempunyai hood. Cukup sekadar ia menutupi tangan hingga bahagian leher (pastikan tidak ketat).
14. Pastikan hiasan-hiasan pada katil bayi anda tidak berlebihan. Pastikan semua tali diikat kemas dan tidak berjuntaian bagi mengelak risiko terbelit pada bayi.
15. Gunakan selimut yang ringan yang boleh dikemas dengan mudah.
16. Pakaikan bayi anda pakaian malam yang sesuai, jadi dia tidak lagi memerlukan selimut.
17. Pastikan pakaian anak anda itu tidak bereben atau seluar yang terlalu panjang. Ini boleh membahayakan bayi anda.

Sumber Info : Pa & Ma