10 Julai 2012

Air Kelapa Muda Untuk Ibu Hamil


Assalammualaikum

Sekian lama menyepi dari menulis blog kini kembali.Cewah..
Kini dengan membawa kandungan yang sudah mencecah usia 8 bulan.Dah tak larat nak ngadap blog tiap-tiap hari cepat terasa penat.Yelah tinggal sebulan jerk lg ni nk bawa kandungan yg kian membesar ni.Harap-harap semua berjalan dengan lancar hendaknya.Amin,


Hari ni Husband belikan Aini 2 biji buah kelapa untuk diminum air dan di makan isinya.Padahal kat umah ada pokok kelapa tapi malas nak jolok beli lg senang kata husband Aini.Hehehe..Org kata banyak khasiat klu minum air kelapa muda ni di saat-saat akhir kehamilanAda tradisi turun-temurun yang menyarankan ibu hamil agar memperbanyak minum air kelapa muda, terutama dari kelapa hijau.Konon katanya bila rajin minum air kelapa muda–  maka air ketuban akan bersih dan bayi yang dilahirkan juga bersih kulitnya, lebat rambutnya dan bening matanya.Air kelapa muda memang mengandungi berbagai zat yang bermanfaat bagi ibu hamil.Zat-zat itulah yang barangkali secara tidak langsung menjadikan baby lg sihat.Betul ke tak meh baca info ni:

1. Elektrolit Alami 
Air kelapa muda kaya dengan kandungan elektrolit, klorida, kalsium, potasium, magnesium, sodium, dan riboflavin. Sebagai isotonik alami yang kaya mineral dan memiliki elektrolit sama dengan elektrolit tubuh, air kelapa muda sangat bermanfaat untuk rehidrasi dan memulihkan stamina tubuh.

Ibu mengandung memerlukan lebih banyak air dibandingkan dengan orang lain. Dehidrasi selama kehamilan dapat menyebabkan berbagai komplikasi, termasuk sakit kepala, kaki cramp edema dan kontraksi yang dapat menyebabkan bayi lahir prematur.

2. Diuretik Alami 
Sebagai diuretik natural yang steril, air kelapa muda melancarkan air seni dan membantu membersihkan saluran kemih. Hal ini berkhasiat mengeluarkan zat-zat toksin dari tubuh dan mencegah infeksi saluran kemih– yang juga cukup umum terjadi pada wanita hamil.

3. Antipenyakit 
Air kelapa muda mengandung asam lauric, asam yang membantu melawan penyakit. Asam lauric yang terkandung dalam air kelapa sama dengan yang terdapat di air susu ibu dan memiliki karakteristik antijamur, antibakteri dan antivirus sehingga menjaga kesehatan ibu dan bayi dari virus seperti herpes dan HIV, protozoa giardia lamblia serta bakteri klamidia dan heliokobater.

4. Membantu Pencernaan 
Air kelapa juga dipercaya memperbaiki fungsi pencernaan. Selama kehamilan, plasenta memproduksi hormon progesteron yang memperlambat kontraksi otot lambung sehingga pencernaan pun melambat. Air kelapa dapat membantu meningkatkan kecepatan pencernaan.

5. Meningkatkan HDL 
Air kelapa muda tidak mengandung lemak dan kolesterol, bahkan menurut riset dapat meningkatkan kolesterol baik (HDL) di dalam tubuh.

7 comments

10 Jul 2012, 6:34:00 PTG

baru tahu..^^

selamat melahirkan anak ya..

10 Jul 2012, 6:40:00 PTG

@rAIHan
Tq :)

10 Jul 2012, 7:25:00 PTG

akak pgnant ye..tahniah n smoga semuanya slmt..

11 Jul 2012, 2:14:00 PTG

@SHAHZEE
Tq SHAHZEE..Amin doakan yer..:)

20 Mac 2013, 10:25:00 PTG

good info ni..slalu dengar org dok cakap yg air kelapa ni bagus untuk ibu mengandung..tapi x tau pun ape kandungan air kelapa tu..bila baca artikel ni baru la tau kenapa air kelapa bagu untuk ibu hamil..

http://mummydinashoppe.com

28 Mei 2013, 10:54:00 PTG

wah bagus sekali nih tulisan,,,, hmmm thanks salam ibu hamil

7 Feb 2014, 12:15:00 PTG

Mmmg..padanlah orang tua soh minum air kelapa waktu hujung2 kehamilan...tq ya